Weekend over seas, frågelåda och mammas visdomsord...

"...Oh no - let's go to Helsinki..." -Laakso feat. Peter Jöback "Italy vs Helsinki"
_____

Gått ett tag nu och nynnat på en gammal slagdänga av Timbuktu, med refrängen "Jag drar nu - åker vart som helst..."
Skulle vara kul att åka nånstans - och plötsligt - så blev det så!

Drömde om New York!
Kunde ha tänkte mig Barcelona...
Eller till och med en varm strand på Mallis "bara".

Men det blev nå helt annat...


Lite mer "...vart som helst..."  för att citera skånes finaste rappare igen, eller vad kan man säga om en weekend i huvudstaden för de tusen sjöarnas-land; Helsinki!?
Inte så glamoröst kanske, men jag tror det blir skoj..  

Fredagmorgon så hoppar jag och Linkan på ett av Finnairs finaste Cessnaplan som ska föra oss till Soumi.

Efter 20 år i lill-finland (läs: Virsbo) så ska jag nog klara av det här fint!
Minns dock att jag bittert gick på Virsbos enda gata som liten och sa att jag aldrig i hela mitt liv skulle åka grannlandet i öst och att jag minsann fått nog av Finland under min uppväxt! 

Annat ljud i skällan nu med andra ord...

Hotell Helka ska tahand om oss medans vi förlustar oss med en hel Europacup i innebandy och finlands goda öl!
Förhoppningar om att kanske hinna klämma in en match i exklusiva Haartwall Arena med klassiska Jokerit ser dock ut att grusas.
Synd...

Förhoppningsvis så kanske bloggen kan förvandlas till en s.k. foto-blogg under helgen så ni andra kan se vad som händer och sker på andra sidan Östersjön.
Ska göra mitt bästa.

Då jag aldrig besökt staden ifråga, så dyker det upp en massa frågor..

Vad gör man annars i Helsingfors? Förutom att basta och dricka öl...
Finns det några måsten? Saker man bara inte kan missa...

Dela gärna med er om alla tips och tankar ni har...




Dagens gör-som-mamma-säger-nu
"Om du ska till Helsingfors så måste du ta med en tröja! Det är kallt där.." 
Tack Mamma för att jag har dig!



Dagens låtval va väl så där.. men jag kunde inte låta bli!
Natti!





Kommentarer
Postat av: Linkan

Jag har forskat och följande saker är vanliga att göra i Helsingfors:

Gå runt i träskor
Dra kniv
Heja på nån som heter Seppo
Bli full
Äta äckliga piroger

2008-01-09 @ 10:50:44
Postat av: Vicktoria

Helsingfors är ett designmecka...

2008-01-09 @ 14:29:48
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: Vicktoria

Ska du kolla...? Viggo med gäng ska kolla. Men enligt uppgift är han idag tb-kille ;)

2008-01-09 @ 16:03:09
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: Maria

Hörru, det stavas suomi, inte soumi! Trevlig resa!

2008-01-09 @ 20:00:17
URL: http://konttaskryin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0